Algemene voorwaarden & Klantinformatie
Inhoudsopgave
- Geldigheid
- Sluiting van de overeenkomst
- Herroepingsrecht
- Prijzen en betalingsvoorwaarden
- Leverings- en verzendvoorwaarden
- Aansprakelijkheid voor gebreken
- Aansprakelijkheid
- Inwisselen van promotionele vouchers
- Toepasselijk recht
- Alternatieve geschillenbeslechting
1) Geldigheid
1.1 Deze algemene voorwaarden van Flaschenland GmbH (hierna ’verkoper’) zijn van toepassing op alle overeenkomsten die een consument of ondernemer (hierna ’klant’) met betrekking tot de door de verkoper in zijn onlineshop getoonde producten en/of diensten met de verkoper afsluit. Hierbij wordt het opnemen van eigen voorwaarden van de klant tegengesproken, tenzij anders is overeengekomen.
1.2 Een consument in de zin van deze algemene voorwaarden is iedere natuurlijke persoon die een rechtshandeling verricht voor doeleinden die overwegend buiten de zelfstandige uitoefening van een beroep of bedrijf vallen. Een ondernemer in de zin van deze algemene voorwaarden is iedere natuurlijke persoon of iedere rechtspersoon of iedere personenvennootschap die een rechtshandeling verricht in het kader van zelfstandige uitoefening van een beroep of bedrijf.
2) Sluiting van de overeenkomst
2.1 De in de online-shop van de verkoper getoonde productomschrijvingen vormen geen bindend aanbod van de verkoper, maar dienen ertoe de klant uit te nodigen om een bindend aanbod te doen.
2.2 De klant kan via het in de onlineshop van de verkoper geïntegreerde online bestelformulier een bestelling plaatsen. Hierbij gaat de klant, nadat hij de geselecteerde goederen en/of diensten in de virtuele winkelmand heeft gelegd en de digitale bestelprocedure heeft doorlopen, door het klikken op de knop ter afronding van de bestelling een bindende koopovereenkomst aan m.b.t. de goederen en/of diensten die zich in de winkelmand bevinden. De bestelling kan echter pas worden verzonden nadat de klant het hokje voor ’Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord’ heeft aangevinkt om de contractuele voorwaarden te accepteren.
2.3 De verkoper kan de bestelling van de klant binnen 5 dagen accepteren,
- door de klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (fax of e-mail) te sturen, waarbij de ontvangst van de orderbevestiging door de klant bepalend is, of
- door de bestelde artikelen aan de klant te leveren, waarbij de ontvangst van de artikelen door de klant bepalend is, of
- door de klant te vragen na levering van deze bestelling te betalen.
De verkoper stuurt de klant in elk geval een bevestiging van de bestelling toe met daarbij een toelichting over hoe de algemene voorwaarden via de functie 'Afdrukken’ gedownload en afgedrukt kunnen worden.
Als er meerdere van voorgenoemde alternatieven zijn, dan komt de overeenkomst tot stand, wanneer een van voorgenoemde alternatieven het eerst aan de orde is. Als de verkoper de bestelling van de klant niet binnen de genoemde termijn accepteert, dan geldt dit als afwijzing van de overeenkomst, met als gevolg dat de klant niet meer gebonden is aan zijn intentieverklaring.
2.4 Wanneer de klant bij de bestelling 'PayPal Expres’ als betaalmethode kiest, verstrekt hij door op de button ter afronding van de bestelling te klikken ook meteen een betaalopdracht aan zijn betalingsdienstaanbieder. Afwijkend van paragraaf 2.3 verklaart de verkoper in dit geval de bestelling van de klant te accepteren op het moment dat de klant op de button ter afronding van de bestelling klikt en de betaalopdracht verstrekt.
2.5 De termijn om de bestelling te accepteren begint op de dag na het plaatsen van de bestelling door de klant en eindigt aan het einde van de vijfde dag na het plaatsen van de bestelling.
2.6 Bij het plaatsen van een bestelling via het online bestelformulier van de verkoper wordt de inhoud van de overeenkomst door de verkoper opgeslagen. De klant ontvangt na het verzenden van zijn bestelling naast de overeenkomst de geldende algemene voorwaarden en klantinformatie in tekstvorm (bijvoorbeeld per e-mail, fax of brief). Daarnaast wordt de inhoud van de overeenkomst op de website van de verkoper gearchiveerd en kan deze door de klant in zijn met een wachtwoord beschermde klantaccount met behulp van de bijbehorende inloggegevens kosteloos worden opgeroepen indien de klant voor het verzenden van zijn bestelling een klantaccount in de onlineshop van de verkoper heeft aangemaakt.
2.7 Voordat de klant zijn bindende bestelling via het online bestelformulier van de verkoper verstuurt, kan de klant zijn ingevoerde gegevens met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties wijzigen. Bovendien zijn alle ingevoerde gegevens voor het versturen van de bindende bestelling nog eens in een bevestigingsvenster te zien, en kunnen deze ook daar met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties worden gecorrigeerd.
2.8 De verkoper staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2.9 De Nederlandse en Duitse taal zijn beschikbaar voor het sluiten van de overeenkomst.
2.10 Het proces van bestellen en het contact vinden doorgaans plaats via e-mail en automatische bestelafwikkeling. De klant dient ervoor te zorgen dat het door hem doorgegeven e-mailadres correct is zodat de door de verkoper naar dit e-mailadres verzonden berichten ontvangen kunnen worden. De klant moet er in het bijzonder voor zorgen dat eventuele spamfilters geen berichten blokkeren die worden verzonden door de verkoper of door met de afwikkeling van de bestelling belaste derden.
3) Herroepingsrecht
3.1 Klanten hebben in beginsel een recht op herroeping.
3.2 Meer informatie over het herroepingsrecht kan worden gevonden in de standaardinstructies voor herroeping van de verkoper.
4) Prijzen en betalingsvoorwaarden
4.1 De door de verkoper aangegeven prijzen zijn totaalprijzen, inclusief de wettelijke omzetbelasting. Eventuele afleverings- of verzendkosten worden in de betreffende productbeschrijvingen afzonderlijk aangegeven.
4.2 In geval van leveringen naar landen buiten de Europese Unie zijn in bepaalde gevallen extra kosten van toepassing die niet voor rekening van de verkoper zijn en die door de klant dienen te worden voldaan. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor geldtransacties door financiële dienstverleners (zoals bepaalde vergoedingen voor overschrijving en valutaconversie) of invoerrechten en belastingen (zoals douanekosten).
4.3 De klant heeft verschillende betalingsmogelijkheden, die worden aangegeven in de onlineshop van de verkoper.
4.4 Wanneer de klant kiest voor vooruitbetaling dient het bedrag onmiddellijk na het sluiten van de overeenkomst te worden voldaan.
4.5 Bij keuze voor de betalingsmethode 'PayPal’ verloopt de betaling via de betalingsdienstaanbieder PayPal (Europe) S.a. r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg volgens de gebruiksvoorwaarden van PayPal, die kunnen worden ingezien via https://www.paypal.com
4.6 Indien een door de betalingsdienst 'PayPal' aangeboden betalingsmethode wordt geselecteerd, wordt de betaling verwerkt via PayPal. Daarbij kan PayPal voor dit doel ook gebruik maken van de diensten van derde betalingsdienstaanbieders. Indien de verkoper ook betalingsmethoden via PayPal aanbiedt, waarbij hij vooruitbetalingen aan de klant doet (bijv. aankoop op rekening of betaling in termijnen), draagt hij zijn betalingsvordering over aan PayPal of aan de betalingsdienstaanbieder die door PayPal is aangesteld en specifiek aan de klant is doorgegeven. Alvorens de opdrachtverklaring van de verkoper te aanvaarden, voert PayPal of de door PayPal aangestelde betalingsdienstaanbieder een kredietwaardigheidscontrole uit aan de hand van de doorgegeven klantgegevens. De verkoper behoudt zich het recht voor om de klant de gekozen betalingswijze te weigeren in geval van een negatief controleresultaat. Indien de gekozen betalingswijze wordt goedgekeurd, dient de klant het factuurbedrag binnen de overeengekomen betalingstermijn of in de overeengekomen betalingsintervallen te betalen. In dat geval kan hij alleen aan PayPal of de door PayPal aangestelde betalingsdienstaanbieder betalen met kwijtschelding van de schuld. De verkoper blijft echter verantwoordelijk voor algemene vragen van de klant, bijv. betreffende de goederen, leveringstermijn, verzending, retourzendingen, klachten, herroepingsverklaringen, leveringen of creditnota's, zelfs in geval van overdracht van vorderingen.
5) Leverings- en verzendvoorwaarden
5.1 Voor zover niet iets anders is overeengekomen vindt de levering van artikelen plaats via verzending aan het door de klant aangegeven bezorgadres. Bepalend voor de afwikkeling van de transactie is het tijdens de bestelling aangegeven bezorgadres.
5.2 De verkoper heeft het recht om een bestelling in delen te leveren. Voor deze deelleveringen worden geen extra kosten berekend. Als de klant echter zelf aangeeft dat de verkoper de bestelling in delen dient te leveren, dan kan de verkoper de klant extra verzendkosten in rekening brengen. Elke deelbestelling vormt een aparte koopovereenkomst. Wanneer de verkoper een deel te laat levert of een deellevering niet goed is, geeft dit de klant niet het recht een andere deelbestelling te annuleren.
5.3 In het geval de verkoper niet kan voldoen aan de verplichting van de overeenkomst, vanwege het niet beschikbaar zijn van het artikel, dan informeert hij de klant onmiddellijk, en betaalt hij het door de klant betaalde bedrag onmiddellijk, maar maximaal 30 dagen na ontvangst van de betaling terug.
5.4 Bij artikelen die door een expediteur worden geleverd, worden deze geleverd tot aan de openbare weg die zich het dichtst bij het bezorgadres bevindt, voor zover uit de verzendinformatie van de onlineshop van de verkoper niet iets anders blijkt en voor zover niet iets anders is overeengekomen.
5.5 De verkoper behoudt zich het recht voor om zich terug te trekken uit het contract in geval van onjuiste of ondeugdelijke zelflevering. Dit geldt alleen in het geval dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de niet-levering en de verkoper met zorg een specifieke dekkingstransactie met de leverancier heeft afgesloten. De verkoper zal alle redelijke inspanningen leveren om de goederen te verkrijgen. In het geval dat de goederen niet of slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn, wordt de klant onmiddellijk op de hoogte gebracht en wordt de tegenprestatie onmiddellijk terugbetaald.
5.6 Wanneer de bestelling door de klant wordt afgehaald, stelt de verkoper de klant er eerst per e-mail van op de hoogte zijn bestelling afgehaald kunnen worden. Na ontvangst van deze e-mail kan de klant zijn bestelling volgens afspraak met de verkoper afhalen bij de vestiging van de verkoper. In dit geval worden er geen verzendkosten berekend.
5.7 Als de transportonderneming de verzonden bestelling terugstuurt naar de verkoper omdat aflevering bij de klant niet mogelijk was, draagt de klant de kosten voor de niet geslaagde verzending. Dit geldt niet wanneer de klant geen verwijt treft ten aanzien van de mislukte bezorging of wanneer hij tijdelijk verhinderd was om de levering in ontvangst te nemen, tenzij de verkoper de levering binnen een redelijk geachte termijn heeft aangekondigd.
6) Aansprakelijkheid voor gebreken
In het algemeen zijn de wettelijke regelingen betreffende de aansprakelijkheid voor gebreken van toepassing en in bijzonder gelden de volgende bepalingen.
6.1 Voor klanten in de hoedanigheid van ondernemer
- vormt een niet-essentieel gebrek in beginsel geen aanleiding voor een vordering wegens aansprakelijkheid voor gebreken;
- is er geen aansprakelijkheid voor gebreken indien de klant bij sluiting van de koopovereenkomst het gebrek ofwel redelijkerwijs had moeten kennen of indien het gebrek te wijten is aan gebreken aan door de klant geleverde grondstoffen.
- biedt de verkoper het recht op reparatie indien hij daartoe redelijkerwijs in staat is of, indien dit niet het geval is, dient hij het geleverde, gebrekkige artikel te vervangen. Een vervangende levering is echter uitgesloten indien de schade is ontstaan door onoplettendheid van de klant.
- voor nieuwe goederen bedraagt de verjaringstermijn voor gebreken één jaar vanaf de levering van de goederen;
6.2 Voor klanten in de hoedanigheid van consument
- De klant moet het gebrek aan het geleverde artikel binnen twee maanden na ontdekking van de schade melden aan de verkoper.
- De verjaringstermijn voor klachten inzake gebreken bedraagt twee jaar vanaf het melden van het gebrek.
6.3 Handelt de klant als consument, dan wordt hij verzocht om bij de bezorgdienst melding te maken van geleverde artikelen die duidelijke transportschade vertonen en om de verkoper hierover te informeren. Als de klant hieraan niet voldoet, dan kan hij geen enkele aanspraak maken op zijn wettelijke of contractuele recht op schade- of onkostenvergoedingen.
7) Aansprakelijkheid
Afgezien van de contractuele vorderingen tot schadevergoeding op grond van de artikelen 9 en 10 van titel 1 in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bestaat er geen aansprakelijkheid van de verkoper jegens de koper met betrekking tot gevolgschade of letselschade op grond van gebreken met betrekking tot de veiligheid van het geleverde artikel (BW 6:186, BW 7:24). Dit geldt niet
- wanneer de verkoper het veiligheidsgebrek kende of behoorde te kennen;
- wanneer de verkoper de aanwezigheid van het gebrek heeft tegengesproken of;
- indien het gebrek door schade aan een andere zaak zoals bedoeld in BW 6:190 vermogensschade van minder dan 500,- euro heeft veroorzaakt.
8) Inwisselen van promotionele vouchers
8.1 Vouchers die gratis worden uitgegeven door de verkoper als onderdeel van promotiecampagnes met een specifieke geldigheidsperiode en die niet kunnen worden gekocht door de klant (hierna "promotionele vouchers") kunnen alleen worden ingewisseld in de online winkel van de verkoper en alleen tijdens de aangegeven periode.
8.2 De waardebon wordt niet terugbetaald als de klant de goederen die geheel of gedeeltelijk met de waardebon zijn betaald, terugstuurt in het kader van zijn wettelijk herroepingsrecht.
8.3 Het saldo van een promotionele bon wordt niet uitbetaald in contanten en er wordt geen rente op berekend.
8.4 Als de waarde van de kortingsvoucher niet voldoende is om de bestelling te betalen, kan een van de andere betaalmethoden die de verkoper aanbiedt worden gekozen om het verschil te vereffenen.
8.5 De waarde van de goederen moet ten minste gelijk zijn aan het bedrag van de kortingsbon. Eventueel resterend tegoed wordt niet terugbetaald door de verkoper.
8.6 De promotionele bon is alleen bedoeld voor gebruik door de persoon die erop vermeld staat. De waardebon mag niet worden overgedragen aan derden. De verkoper is gemachtigd, maar niet verplicht, om de materiële geschiktheid van de respectieve bonhouder te controleren.
8.7 Bij één bestelling kunnen meerdere kortingsbonnen worden ingewisseld.
8.8 Promotionele vouchers kunnen alleen worden ingewisseld voordat het bestelproces is voltooid. Verrekening achteraf is niet mogelijk.
8.9 Afzonderlijke producten kunnen worden uitgesloten van de promotiebon als een overeenkomstige beperking voortvloeit uit de inhoud van de promotiebon.
9) Toepasselijk recht
9.1 Handelt de klant als consument zoals bedoeld bij punt 1.2, dan geldt voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen het recht van de staat waar de klant zijn gewone verblijfplaats heeft en niet het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken, maar uitsluitend de jurisdictie met betrekking tot alle geschillen aangaande overeenkomsten die zich specifiek richt naar de woonplaats van de klant.
9.2 Handelt de klant als ondernemer zoals bedoeld bij punt 1.2, dan geldt voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen het recht van de staat waar de verkoper zijn hoofdkantoor heeft en niet het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken, maar uitsluitend de jurisdictie met betrekking tot alle geschillen aangaande overeenkomsten die zich specifiek richt zich naar de plaats van het hoofdkantoor van de verkoper.
10) Alternatieve geschillenbeslechting
10.1 De Europese Commissie stelt op internet onder de volgende link een platform beschikbaar voor de online beslechting van geschillen: https://ec.europa.eu
Dit platform dient als aanspreekpunt voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen op grond van verkoop- of dienstenovereenkomsten via internet, waarbij een consument betrokken is.
10.2 De verkoper is niet verplicht noch bereid deel te nemen aan een geschillenprocedure van een consumentengeschillencommissie.